Замовити дзвінок
За вашим запитом нічого не знайдено. Спробуйте уточнити свій запит
Категорії:
Результати в категорії:
UA

BRAIN-БЛОГ

Що являє собою DLSS 4 і чим ця технологія відрізняється від попередніх версій?

img

Індустрія комп'ютерної графіки переживає новий етап розвитку. Штучний інтелект все глибше проникає в рендеринг, покращуючи якість зображення та продуктивність. Одним із ключових інструментів цього процесу стала технологія DLSS від компанії NVIDIA.

На виставці CES 2025 було представлено нову, вдосконалену версію цієї технології — DLSS 4, яка забезпечує не тільки приріст FPS, а й новий рівень якості зображення. По суті, це вже не просто надбудова для апскейлінгу, а комплексна екосистема для інтелектуального рендерингу. У цій статті ми докладно розберемо, що таке DLSS 4, які завдання вирішує технологія і чим вона відрізняється від попередніх версій.

 


Зміст:


 

DLSS 4 - що це за технологія та як вона працює

DLSS 4 - це нове покоління набору нейромережевих технологій NVIDIA для ігор, яке підвищує FPS та якість картинки. До складу входять: Super Resolution, Ray Reconstruction і Frame Generation. У DLSS 4 додана ключова новинка - Multi Frame Generation (MFG), що генерує кілька кадрів на базі сусідніх, забезпечуючи більш плавний геймплей.

Працює технологія так:

1) Базовий рендер (ігровий движок). Гра обчислює кадр у зменшеній роздільній здатності і разом із ним передає в DLSS дані сцени: вектори руху, глибину, маски UI/частинок, експозицію тощо. Це основа для всіх блоків DLSS.

2) Super Resolution + Ray Reconstruction. Модель штучного інтелекту (у DLSS 4 — оновлена трансформер-архітектура) підвищує роздільну здатність і відновлює деталі/освітлення на основі тимчасової історії, замінюючи традиційні денойзери трасування променів. Результат — вища чіткість та стабільність, менше «шуму» на RT-картах усіх поколінь.

3) Multi Frame Generation (головне в DLSS 4). Замість генерації одного «проміжного кадру» (як у DLSS 3), нова модель синтезує до трьох додаткових кадрів на основі сусідніх рендерів, оптичного потоку та ігрових векторів. Таким чином, DLSS збільшує частоту кадрів кратно (до заявлених 6–9х у демо/бенчмарках на RTX 50xx), при цьому зберігає геометрію та рух об'єктів завдяки використанню сигналу з движку.

 

 

Завдання, що вирішуються за допомогою DLSS 4:

  • Впровадження нових методів апскейлінгу, які роблять анімацію більш плавною, а зображення — візуально порівняним із нативним розширенням.
  • Оптимізація рендерингу за допомогою ШІ для більш раціонального розподілу ресурсів GPU.
  • Забезпечення тісної інтеграції з сучасними графічними стандартами та ігровими движками.
  • Створення універсального інструменту, що застосовується як у геймінгу, так і у робочих процесах, пов’язаних із візуалізацією.
  • Формування основи для майбутнього переходу від класичного рендерингу до гібридних AI-моделей.

Отже, DLSS 4 — це універсальне рішення, яке допомагає досягти балансу між якістю графіки та продуктивністю.

 

Відмінності від попередніх версій

Щоб краще зрозуміти плюси нової версії, важливо порівняти її з попередніми:

  • DLSS 1.0 — експериментальна версія апскейлінгу на базі ШІ, яка з'явилася ще у 2019 році. Вона використовувала фіксовані нейромережі, навчені для кожної гри окремо. Технологія забезпечувала приріст FPS на рівні 20-30%, проте якість зображення часто поступалася нативному: картинка виглядала розмитою, а деталізація падала.
  • DLSS 2.0 — універсальна модель апскейлінгу, що не вимагала індивідуального навчання. Приріст FPS збільшився до 40-70% (на найкращій на той час відеокарті RTX 2080), а якість зображення помітно покращилася: апскейл став практично невідмінним від нативного. Крім того, технологія почала демонструвати більш стабільні результати.
  • DLSS 3.0 — до інтелектуального масштабування додалася технологія Frame Generation. Нейромережа генерувала додаткові проміжні кадри, тобто на кожен відрендерений кадр припадав ще один згенерований. Це дозволило збільшити FPS приблизно в 2-3 рази (на відеокарті RTX 4090), однак, у низці випадків, це вносило невелику затримку.
  • DLSS 4.0 — ключові зміни полягають у переході від однокадрової генерації до мультикадрової (Multi Frame Generation) та впровадженні нової трансформер-моделі ШІ. Оновлення архітектури технологій Super Resolution та Ray Reconstruction дозволило підвищити продуктивність і якість картинки. Варто зазначити, що Multi Frame Generation доступна на RTX 50-ї серії, а покращення SR/RR — на всіх RTX.

Нижче на зображені показано, як розвиток технології DLSS (від другого покоління до четвертого) забезпечує багаторазовий приріст продуктивності та зниження затримки. Вдосконалені алгоритми штучного інтелекту дозволяють відеокарті GeForce RTX 5090 повною мірою розкрити свій потенціал, досягаючи в грі Cyberpunk 2077 вражаючих 246 кадрів у 4K, навіть із увімкненим трасуванням променів.

 

 

Переваги для кінцевого користувача

DLSS 4 відкриває нові горизонти як для геймерів, так і для фахівців, які працюють із графікою.

У іграх:

  • Підвищення FPS. Залежно від проекту можливе дев'ятикратне зростання частоти кадрів порівняно з нативним рендерингом.
  • Чіткість зображення. Картинка не розмивається навіть на високих швидкостях руху камери.
  • Зменшення витрат відеопам'яті. Яскравий приклад: у грі Warhammer 40,000: Darktide активація DLSS 4 дозволяє звільнити до 400 МБ ресурсу VRAM.
  • Миттєва реакція. Сумісність із NVIDIA Reflex дозволяє знизити системну затримку, що дає вирішальну перевагу в кіберспортивних іграх.

У робочих завданнях: 

  • Прискорення 3D-рендерингу. AI-апскейлінг скорочує час попереднього перегляду та фінального рендеру.
  • Зниження вимог до обладнання. Сучасні графічні технології стають доступнішими для широкого кола фахівців. Наприклад, ноутбук з RTX 5060 при вмиканні DLSS 4 забезпечує результат, близький до показників настільної системи з RTX 4080 без DLSS.

 

Ігри та софт з підтримкою DLSS 4

NVIDIA активно співпрацює з розробниками ігор, широко впроваджуючи DLSS 4 у нові та вже існуючі проекти. На сьогоднішній день технологія отримала підтримку більше ніж в 125 іграх, включаючи екшени з відкритим світом та змагальні шутери:

  • Cyberpunk 2077;
  • Alan Wake 2;
  • Icarus;
  • Forza Horizon 5;
  • Diablo IV;
  • Call of Duty: Modern Warfare III;
  • Marvel's Spider-Man Remastered;
  • Microsoft Flight Simulator;
  • Hogwarts Legacy;
  • Starfield;
  • Black myth: Wukong; 
  • Borderlands 4;
  • Battlefield 6;
  • ARC Raiders;
  • інші популярні ігри.

 

DLSS4 дозволяє прискорити рендеринг та загальну продуктивність професійного софту. Прикладом цього є:

  • Autodesk VRED: прискорення процесу візуалізації складних 3D сцен;
  • Blender: прискороня фінального рендерингу зображень та анімацій;
  • Unity: прискорення створення та тестування проектів;
  • Unreal Engine: підвищення якості та продуктивності візуалізації;
  • D5 Render: прискорення рендерингу архітектурних візуалізацій;
  • Chaos V-Ray: підвищення швидкісті роботи з високоякісним рендерингом;
  • Blackmagic Design DaVinci Resolve Studio: прискорення обробки відео та роботи з ефектами.

 

Можливість використання на відеокартах старших поколінь

Хоча DLSS 4 розроблялася під графічні процесори нового покоління (відеокарти серії RTX 50xx), частина функцій доступна й на старших картах (RTX 20xx/30xx/40xx).

  • Ключова особливість DLSS 4 Multi-Frame Generation (мульти-генерація кадрів) доступна виключно на відеокартах серії RTX 50xx.
  • Frame Generation (генерація кадрів) — ексклюзивна функція для серії RTX 40xx.
  • DLSS Super Resolution (покращений апскейлінг), DLAA (згладжування у нативній роздільній здатності) та Ray Reconstruction (зменшення шумів при трасуванні променів) доступні для будь-яких відеокарт RTX (серії 20xx, 30xx, 40xx, 50xx).

 

 

Висновок

DLSS 4 – це не просто оновлення технології апскейлінгу, а крок до майбутнього графіки. Вона поєднує можливості штучного інтелекту, генерації кадрів та оптимізації затримок, відкриваючи нові горизонти для ігор та професійних програм.

Для геймерів це означає вищі значення FPS, реалістичну картинку та плавний геймплей, а для фахівців – прискорення робочих процесів та зниження системних вимог.

 

Пов'язані категорії
Популярні Нові

Підпишіться на розсилку і дізнавайтеся про новини та розпродажі першим!