Перевірте написання, чи введіть найближчий до вас
BRAIN-БЛОГ
При виборі монітора, навіть якщо вам подобається відтворювана картинка, потрібно ретельно вивчити його характеристики та інші специфікації. Адже одна річ кілька хвилин оцінювати екран у магазині, і зовсім інша – перебувати перед ним годинами. Якщо зробити невдалий вибір, то при тривалій роботі за комп'ютером може виникнути відчуття дискомфорту, розфокусування зору, а в особливо запущених випадках – головний біль.
У цій статті ми розповімо, на що звертати увагу при покупці монітора. Детально розберемо характеристики, поговоримо про корисні технології. У статті є поради для всіх, незалежно від того, вибираєте ви монітор для офісної роботи, дизайну чи геймінгу.
Також вас може зацікавити актуальний рейтинг моніторів, переглянути який ви можете за посиланням.
Зміст:
Хороший монітор – поняття розмите, адже кожен має свої уявлення про якісну картинку. Тому при виборі бажано проводити тестовий перегляд. Цифри в характеристиках не можуть сказати, чи сподобається вам побачене, але ви принаймні розумітимете, чого очікувати від монітора.
Почати варто з вибору типу матриці. Він впливає на кути огляду, контрастність, яскравість, час відгуку. На даний момент є 4 актуальні типи матриць для моніторів:
TN. Тип, який поступово відходить у минуле. Раніше їх обирали за рахунок меншої вартості, але в наші часи різниця в ціні з іншими типами практично відсутня. Єдина сильна сторона – швидкий відгук, який важливий для геймерів. Вони вибирають моделі з частотою оновлення 240 Гц. TN-монітори також часто купують для завдань, де якість картинки не така важлива: для відеоспостереження, промислових систем моніторингу та управління, торговельного обладнання.
IPS. Мають чудову передачу кольорів, а тому ідеально підходять для роботи з візуальним контентом. Деякі моделі IPS моніторів підтримують понад 1 млрд кольорів. Також перевагою є низька затримка (у деяких моделей до 1 мс), що робить екрани ідеальними для геймерів. Недоліком є менша, ніж у альтернативних варіантів, контрастність і яскравість, що найсильніше помітно у відео з великою кількістю спецефектів, у динамічних іграх.
VA. При рівній діагоналі та роздільній здатності коштують менше за IPS. VA-матриці мають кути огляду, близькі до 180°, глибокий чорний колір. "Середня по палаті" затримка більша ніж у IPS-матриць, але насправді і у перших, і у других в більшості випадків вона становить близько 4-6 мс.
OLED. Матриці на основі органічних самосвітних світлодіодів. Виграють за яскравістю та контрастністю в інших типів, за якістю передачі кольорів співставні з IPS. OLED екрани дорогі у виробництві, тому на ринку не так багато моніторів з такою матрицею.
У всіх сучасних моніторах використовується світлодіодне (LED) підсвічування, але воно буває різним:
W-LED. Бокове підсвічування білими світлодіодами. Просте за влаштуванням, а тому надійне та дешеве у виробництві.
GB-LED. Забезпечує кращу передачу кольору, ніж W-LED, оскільки використовуються зелені та блакитні світлодіоди.
RGB LED. Використання червоних, синіх та зелених світлодіодів забезпечує кращу передачу кольору. Недолік – подібні монітори дорожчі за попередні два варіанти.
У більшості випадків достатньо підсвічування W-LED. Для професійних моніторів потрібне RGB-LED або хоча б GB-LED. При виборі моніторів для геймінгу орієнтуйтесь на власний розсуд.
Також важливим фактором є розташування підсвічування:
Edge-LED. Світлодіоди розташовані на торцях екрану. У більшості моніторів таке підсвічування чудово себе показує, але в моделях з великою діагоналлю (27+ дюймів) можуть виникати засвічені зони: помітна різниця між чорним кольором по краях дисплея і в центрі.
Direct-LED. Підсвічування розташоване по всій площі екрана. Рекомендується для широкоформатних моніторів, оскільки дозволяє уникнути засвічування. Деякі варіанти Direct-LED підсвічування дозволяють проводити локальне затемнення – світлодіоди відключатимуться під темними зонами зображення, щоб отримати глибший чорний колір.
При виборі діагональ та роздільну здатність слід розглядати в комплексі. Що користі від широкоформатного монітора, якщо він видаватиме «мильну» картинку. Оптимальне співвідношення діагоналі та роздільної здатності:
До 21 дюйма – HD або Full HD. Такі екрани сприймаються маленькими, а тому їх варто купувати тільки як другий монітор або для відеоспостереження, касових апаратів, виведення робочих показників промислового обладнання тощо.
21-27" – Full HD, 2К. Оптимальний розмір для більшості сфер використання.
27+ дюймів – 2К чи вище. Такі монітори не рекомендується купувати без попереднього перегляду. Навіть якщо модель буде якісною, не факт, що вам буде комфортно з нею працювати.
Примітка: при виборі 4К, а тим більше 8К моніторів варто пам'ятати, що для них не так багато контенту. Така покупка обійдеться вам у кругленьку суму, але не завжди зможе розкрити свій потенціал на повну.
Співвідношення роздільної здатності та діагоналі відображає щільність пікселів – PPI. Вона показує, скільки пікселів припадає на 1 дюйм. Мінімальний показник для монітора, якщо він перебуватиме від вас на відстані 80-100 см (рекомендується лікарями), становить 100-150 ppi. Якщо щільність пікселів буде меншою, то ви неозброєним оком бачитимете зернистість зображення.
Для роботи з візуальним контентом є сенс вибирати монітори з максимальним показником PPI, виходячи зі свого бюджету.
Ця характеристика не всім зрозуміла, тому її часто ігнорують при виборі. Насправді вона є дуже важливою, а розібратися не так складно.
Бітність (розрядність) матриці відображає скільки кольорів може відтворювати дисплей. Це залежить від того, скільки біт виділяється на шифрування:
6 біт. Близько 250 тис кольорів. Цього достатньо для офісних комп'ютерів.
8 біт. Близько 17 млн кольорів. Оптимальний показник для ігор та перегляду фільмів.
10 біт. 1+ млрд кольорів. Така розрядність необхідна для дизайнерів, фотографів, людей, які працюють із відео та спецефектами.
12 біт. 69 млрд кольорів. Може бути корисною для роботи з візуальним контентом, але різницю між 12 і 10 бітами помітна небагатьом.
FRC (Frame rate control) – технологія, яка дозволяє покращити передачу кольорів без підвищення розрядності. Так вдається отримати 10 млн кольорів навіть за 6-бітного шифрування. FRC влаштує звичайних користувачів, але для дизайнерів краще вибирати монітори з «чесною» передачею кольору, оскільки різницю можна вловити.
Контрастність – характеристика, яка показує співвідношення кількості світла, що випромінюється чорним та білим пікселем. Чим більший цей показник, тим більш насиченими нам здаються кольори.
Існує 2 види контрастності:
Статична (CR). Відображає контрастність для чорного та білого пікселів при однаковому налаштуванні яскравості. У характеристиках частіше вказують саме її.
Динамічна (DCR). За допомогою ПЗ можна досягти більшої контрастності: для білих зон яскравість підвищуватиметься, а для темних – знижуватиметься. Подібного ефекту можна досягти лише у екранах з Direct-LED підсвічуванням з можливістю локального затемнення.
Вибираючи монітор, краще орієнтуватися на статичну контрастність, але насправді це не так важливо. Нормальним показником буде вже 400:1, а в сучасних моделях цей показник рідко буває нижчим за 1000:1.
Найвища статична контрастність у OLED-моніторів: світлодіоди можуть повністю вимикатися, що дозволяє отримати справжній чорний колір. Наприклад, у моделі GIGABYTE AORUS FO48U статична контрастність становить 135 000:1.
Динамічна контрастність набагато перевищує статичну. Вона може сягати 1+ млрд:1. Ефект найкраще помітний під час перегляду фільмів, де ви зможете оцінити глибину чорного кольору.
Характеристика яскравості відображає, скільки світла випромінюватиме білий піксель на максимальних налаштуваннях. Оптимальний показник для монітора – 250-300 кд/м². Цього буде достатньо, якщо ваше робоче місце добре розташоване, і на екран не падає світло.
Яскравість понад 300 кд/м² потрібна лише для кімнат з інтенсивним освітленням або для монітора, який встановлений біля вікна. Якщо не можна зробити затемнення робочого місця, максимальні налаштування яскравості дозволять розрізняти зображення навіть за потрапляння на дисплей прямого світла. При цьому варто враховувати, що в таких випадках страждає передача кольору.
Частота оновлення показує, скільки разів на секунду зображення може змінюватися. Чим вища ця характеристика, тим плавнішою буде картинка у відео та іграх.
Рекомендована частота оновлення в залежності від сфери використання:
Офісні комп'ютери – 60-75 Гц. Цього з головою вистачить для роботи із документами.
Домашні комп'ютери – 60-120 Гц. Вища частота помітна при перегляді спортивних матчів, екшен-фільмів: ви чітко бачитимете всі рухи без змазування.
Ігрові комп'ютери – 144+ Гц. В іграх (особливо кіберспортивних дисциплінах) важлива висока швидкість оновлення, оскільки вона впливає на час відгуку монітора (про нього розповідаємо нижче).
Деякі монітори можуть підтримувати розгін – підвищення частоти відносно заводських параметрів. Звичайний користувач навряд займатиметься розгоном, але для любителів електроніки така опція може бути вагомим плюсом.
Затримка матриці дисплея/час відгуку – це характеристика, яка відображає, наскільки швидко монітор передає зміни зображення. Вона обернено пропорційно пов'язана з частотою оновлення екрана: чим частота вище, тим менший час відгуку.
Низька затримка є важливою для геймерів, оскільки дозволяє швидше реагувати на зміни на екрані.
Є кілька методів, якими користуються при вимірі відгуку:
GtG. Час перемикання пікселя між різними відтінками сірого. Більшість виробників вказує у характеристиках саме GtG.
MPRT. Показує, як швидко зникає залишкове зображення. Якщо затримка MPRT висока, то в динамічних сценах може виникати розмиття рухів. MPRT часто вказується у специфікаціях ігрових моніторів.
Насправді не так важливо, який із варіантів вказаний у характеристиках. Якщо час відгуку перевищує 4 мс, може розмиватись динамічне зображення у спортивних трансляціях, фільмах зі спецефектами, іграх. Для перегляду допустимим показником є 4-8 мс. Для геймерів затримка має бути менше 4 мс.
Крім характеристик, є багато моментів, які потрібно врахувати при виборі. Додаткові фішки роблять монітор дорожчим, але багато з них корисні лише у специфічних випадках.
Вигнутий екран багато хто сприймає як простий маркетинговий хід, який мало впливає на картинку. Дійсно, форма дисплея ніяк не впливає на картинку, але відбивається на нашому сприйнятті.
Поле зору людини становить близько 115°. Все, що опиняється поза ним, виглядає для нас розмитим. Вигнутий монітор дозволяє "вмістити" більше інформації в нашому полі зору. Це особливо затребуване геймерами, для яких важливо вловлювати всі нюанси без зайвих руху очей та повороту голови.
Ця особливість не така важлива для моніторів з діагоналлю до 25 дюймів. Для широкоформатних моделей вигнутий екран стане плюсом.
Про правильну поставу не може бути мови, якщо монітор стоїть неправильно. Щоб вибрати оптимальне положення щонайменше потрібне регулювання кута нахилу. Якщо ви не бажаєте підкладати під опору книжки, то враховуйте можливість змінювати висоту.
У деяких випадках корисна можливість монтажу на стіну (кріплення VESA). З одного боку, потім буде важко зробити перестановку в кімнаті. З іншого, так ви заощаджуватимете місце на робочому столі. А якщо ви працюєте за трьома і більше моніторами, зручно розмістити їх без монтажу на стіну навряд вдасться.
Іноді може бути потрібна можливість перевернути екран у вертикальне положення (Pivot) або повернути навколо своєї осі (Swivel).
Дисплей може мати додаткове напилення 2 видів:
Глянцеве. Робить кольори більш насиченими. При цьому зображення погіршується при прямому потраплянні світла. Крім того, на глянцевих екранах сильніше помітні відбитки, пил, тому варто завжди тримати під рукою спеціальні серветки та засіб для догляду за монітором.
Матове. Погіршує відображення кольорів, але дозволяє краще розрізняти зображення в умовах яскравого освітлення.
Для передачі відео:
HDMI. Найпоширеніший формат, який використовується у сучасних комп'ютерах. Дозволяє підключати кілька моніторів, підтримує якість 2К та вище.
DisplayPort (DP). Аналог HDMI з подібними характеристиками.
DVI. Використовується у старих комп'ютерах. Має обмеження максимальної роздільної здатності 1920×1200, лише деякі версії можуть передавати відео 2К.
VGA (D-Sub). Аналог DVI.
USB. Корисно, якщо потрібно підключити додатковий монітор, а відеороз'ємів більше немає. Зверніть увагу, що не всі USB-порти можуть використовуватися для передачі відео.
Не варто забувати про бездротові інтерфейси. Деякі монітори підтримують підключення через Wi-Fi або Bluetooth. Це зручно, але накладає свої обмеження на максимальну якість картинки, що може призводити до більшої затримки, ніж при підключенні через дріт.
Порти для підключення периферії:
Jack 3.5 mm. Роз'єм для підключення колонок або навушників. У деяких випадках є порт формату Jack 3.5 мм для мікрофона.
USB. Для підключення мишки, клавіатури, флеш-накопичувача.
Подібні роз'єми спрощують використання комп'ютера, якщо системник встановлений під столом.
Є багато функцій, без яких можна обійтись. Тим не менш, у певних випадках вони здатні значно підвищити комфорт роботи.
Flicker Free. Усуває мерехтіння монітора, через яке можуть виникати головні болі.
Low Blue Light. Зменшує кількість синього світла, яке призводить до швидкого втомлення очей.
Датчик освітлення. Монітор автоматично регулюватиме яскравість картинки залежно від інтенсивності навколишнього світла.
Вбудовані динаміки. Не варто беззаперечно сприймати наявність динаміків як плюс, тому що вони можуть видавати звук сумнівної якості. Вбудовані колонки підійдуть для перегляду фільму, але якщо ви плануєте вмикати через них музику, краще провести тестове прослуховування.
Синхронізація із відеокартою. Параметри роботи монітору та карти будуть підбиратися автоматично, щоб максимально розкрити їхній потенціал. Для відеокарт NVidia потрібна технологія G-Sync, для AMD – FreeSync (є у трьох версіях: стандартна, Premium, Premium Pro).
Датчик присутності. Монітор буде автоматично вмикатися, коли ви перебуваєте перед ним, і вимикатиметься, якщо ви відійдете.
Заводське калібрування кольору. Забезпечує реалістичну передачу кольорів. Обов'язкова вимога для професійних моніторів (дизайн, фотографія, відеомейкінг).
Сенсорний екран. Сенсорні монітори часто використовуються у навчальних закладах, інтерактивних стендах, можуть бути корисними дизайнерам.
Цифрове ТБ. Дозволяє підключити тюнер та використовувати монітор як телевізор.
3D. Для перегляду фільмів у 3D-окулярах.
PBP. На екрані одночасно відображається інформація, що передається від двох і більше джерел.
Вбудована WEB-камера. Зазвичай, у них скромна роздільна здатність, але для відеоконференцій його достатньо. Окремі веб-камери також виграють за рахунок того, що ви можете без проблем спрямовувати їх у потрібний бік.
Для дому та офісу. Підійде бюджетний монітор з роздільною здатністю Full HD та діагоналлю до 25 дюймів. Частота оновлення екрана, контрастність, передача кольорів не так важливі для даного сегменту.
Для геймерів. Слід вибрати монітор із високою частотою оновлення (120+ Гц) та швидким відгуком (до 4 мс). Рекомендована діагональ 23+ дюймів, щоб було краще видно дрібні деталі. Великим плюсом буде підтримка синхронізації із відеокартою. Вигнутий екран буде плюсом, але ефект помітять не всі гравці, тому рекомендується провести тест перед покупкою.
Для дизайнерів та фотографів. Ключова характеристика – передача кольорів, тобто в першу чергу звертайте увагу на розрядність. Мінімальний допустимий показник – 8 bit, але краще 10 bit. Також на передачу кольору впливає тип матриці, тут лідером є IPS-монітори з підсвічуванням RGB. Роздільну здатність та діагональ вибирайте максимальні виходячи з вашого бюджету.
Для відеомонтажу. Вимоги до якості зображення як в минулому пункті + висока частота оновлення екрана.
Ласкаво просимо
Ласкаво просимо
Дякуємо
за реєстрацію!
Вам нараховано
грн BrainUp
на бонусний рахунок
Угода
Помилка